Pedagogical practices for Tourism Programmes

Authors

  • Marcia Maria Cappellano Santos Departamento de Letras do Centro de Ciências Humanas e Comunicação da Universidade de Caxias do Sul (UCS), Rio Grande do Sul, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v1i1.80

Keywords:

Education for Tourism Programmes. Teaching practice.

Abstract

To think about higher education in tourism is to understand that professors need specific knowledge of its field of work as well as knowledge of pedagogical practices. Nevertheless, a great number of professors see themselves just as experts in one specific field of work, and act based on tacit knowledge, common sense and mimetically reproduced models. A paradox can be revealed: even though scientific research on tourism is growing, the same pace is not detected in teaching practices for education in tourism programmes. At the course Teaching Practices: Planning and Operation, at the Tourism Master Programm at Universidade de Caxias do Sul, theoretical and practical reflections led to rethinking teaching practices in higher education tourism programmes. From students point of view, outcome was positive, mainly compared with their own comprehension habilities at the beginning and at the end of the course and when enrichment due to epistemology of learning are identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcia Maria Cappellano Santos, Departamento de Letras do Centro de Ciências Humanas e Comunicação da Universidade de Caxias do Sul (UCS), Rio Grande do Sul, Brasil.

Bacharel e licenciada em Letras, pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1973), é mestre em Letras, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990) e doutora em Educação, pela Universidade Federal de São Carlos (1998). Atualmente é professora titular da Universidade de Caxias do Sul. Ministra disciplinas na graduação, é docente permanente do Mestrado em Turismo, onde leciona as disciplinas Metodologia da Pesquisa, Gestão cognitivo-textual no Turismo e coordena o projeto de pesquisa Desenvolvimento de processos de gestão cognitiva na prática pedagógica: referentes para percursos hipertextuais em textos didáticos-rede aplicados ao Turismo (currículo atualizado em 30/06/2008).
CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/4918303295310860

Published

2007-09-01

How to Cite

Santos, M. M. C. (2007). Pedagogical practices for Tourism Programmes. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 1(1), 84–109. https://doi.org/10.7784/rbtur.v1i1.80

Issue

Section

Articles