Competitiveness and tourism: scientific study of international production

Authors

  • Viviane Celina Carmona professora da Universidade Metodista; coordenadora do curso de Letras da Universidade Metodista; professora da Universidade Nove de Julho
  • Benny Kramer Costa Professor e Diretor do Programa de Mestrado Profissional em Administração Gestão do Esporte da Universidade Nove de Julho - PMPAGE/UNINOVE; Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Nove de Julho - PPGA/UNINOVE; Professor do Departamento de Relações Públicas, Propaganda e Publicidade da Universidade de São Paulo - CRP/ECA/USP
  • Henrique César Melo Ribeiro Universidade Nove de Julho (SP) e Faculdade Maurício de Nassau (Unidade Parnaíba-PI)

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v8i2.721

Keywords:

Competitiveness, Tourism, Scientific production, International journals.

Abstract

Competitiveness and tourism are becoming increasingly an emerging theme, occupying more space in the international arena, due to the growing importance of tourism as an economic sector, with several challenges and possibilities. This study aimed to identify and analyze the state of the art of the theme through the verification of the profile of international and national scientific articles published in academic journals, considering authorship, co-authorships, citations and co-citations, and social networks. In total, in the database of the Institute for Scientific Information (ISI) Web of Science (WoS), 200 articles were identified, published from 1994 to 2012. Using bibliometric and sociometric techniques, it was observed that the theme gained prominence since 2008, having been published especially in tourism journals, and with the six most significant being responsible for almost 40% of the publications. Most articles are anchored in the large field of social and applied sciences and are mainly from Spain and the United States. Only five papers featured prominently in the references used by the authors, indicating the incipient nature of research in this area and the potential for development of new research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Celina Carmona, professora da Universidade Metodista; coordenadora do curso de Letras da Universidade Metodista; professora da Universidade Nove de Julho

Mestre em Administração pela Universidade Nove de Julho; professora da Universidade Metodista; coordenadora do curso de Letras da Universidade Metodista; professora da Universidade Nove de Julho

Benny Kramer Costa, Professor e Diretor do Programa de Mestrado Profissional em Administração Gestão do Esporte da Universidade Nove de Julho - PMPAGE/UNINOVE; Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Nove de Julho - PPGA/UNINOVE; Professor do Departamento de Relações Públicas, Propaganda e Publicidade da Universidade de São Paulo - CRP/ECA/USP

Pós-doutorado e Doutorado em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo - FEA/USP; Professor e Diretor do Programa de Mestrado Profissional em Administração Gestão do Esporte da Universidade Nove de Julho - PMPAGE/UNINOVE; Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Nove de Julho - PPGA/UNINOVE; Professor do Departamento de Relações Públicas, Propaganda e Publicidade da Universidade de São Paulo - CRP/ECA/USP; e Editor-Chefe da Revista Iberoamericana de Estratégia – RIAE

Henrique César Melo Ribeiro, Universidade Nove de Julho (SP) e Faculdade Maurício de Nassau (Unidade Parnaíba-PI)

Doutor em Administração (UNINOVE); Mestre em Administração (UNIFOR); Graduado em Contabilidade (UFPI).

Published

2014-09-01

How to Cite

Carmona, V. C., Costa, B. K., & Ribeiro, H. C. M. (2014). Competitiveness and tourism: scientific study of international production. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 8(2), 201–221. https://doi.org/10.7784/rbtur.v8i2.721

Issue

Section

Articles