Green marketing practices in coastline resorts of Santa Catarina State

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v18.2821

Keywords:

Green marketing, Positioning, Hospitality, Resorts, Consumer

Abstract

This paper discusses green marketing practices in the field of tourism and hospitality and aims to discuss the presence, effectiveness and results arising from these practices in three resorts on the coast of the State of Santa Catarina. For the development of the exploratory-descriptive qualitative research, the multiple case study method was adopted, with five in-depth interviews supported by documentation as data collection instruments. For the analysis of the cases, the technique of theoretical propositions and cross-analysis (Yin, 2015) supported the discussion of the results. The observed scenario allowed identifying the occurrence of competitive advantage through green marketing practices and green value propositions present in the positioning of the investigated organizations, indicating alignment between its application and consumer behavior in tourism. Despite this, it was verified that the green brand and the use of labels and certifications in communication materials are not considered strategic assets capable of influencing consumption decisions. Thus, this article proposes to stimulate researchers and instigate managers about the presence of green marketing in the market decisions among means of accommodation.

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Author Biographies

Marco Antonio Moraes Ocke, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

Professor de Marketing nos cursos de Graduação e Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC.  Doutor em Administração pela Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo – FEA/USP. Pós-doutorado na Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo – ECA/USP.

Francielly Santos Teixeira, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

Mestre em Administração na Linha de Marketing e Estratégia nas Organizações pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Catarina – PPGA/UFSC. Administradora e membro do Comitê de Sustentabilidade do Conselho Regional de Contabilidade de Santa Catarina – CRC/SC. Contribuições: revisão de literatura; coleta de dados; análise de dados; discussão dos resultados.

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Published

2024-02-03

How to Cite

Ocke, M. A. M., & Teixeira, F. S. (2024). Green marketing practices in coastline resorts of Santa Catarina State. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 18, 2821. https://doi.org/10.7784/rbtur.v18.2821

Issue

Section

Articles - Tourism Management