An analysis of the gastronomic identity of a wine tourism destination, based on digital communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v17.2807

Keywords:

Gastronomy, Wine tourism, Image, Digital communications, Vale dos Vinhedos

Abstract

Growing interest in tourism motivated by gastronomy contributes to the economic development of destinations, with the potential to become a complementary tourist attraction, including those whose main motivation is wine tourism. Taking this importance into account and constructive collaboration between gastronomy and wine, a case study was conducted with the aim of analyzing how the gastronomic identity of a wine tourism destination is expressed in communication of the main channels used as a source of information for its visitors. To achieve the objectives, a literature review and data collection were used, conducted by a qualitative approach using the quantitative style content analysis. The results demonstrate challenges and possibilities with practical implications for the consolidation and/or construction of an image for gastronomy in this destination, as well as presenting the limitations that occurred during investigation and suggestions for future studies on digital communication based analyzes.

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Author Biographies

Marcia Mariluz Amaral, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí, SC, Brasil.

Bacharel em Ciências Contábeis com especialização em Gestão de Negócios e extensões em vitivinicultura, indicações geográficas, enoturismo e turismo gastronômico. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Turismo e Hotelaria da Universidade do Vale do Itajaí, UNIVALI. Professora no curso de graduação em Gastronomia da Universidade do Sul de Santa Catarina, Unisul. Contribuições: concepção da pesquisa, revisão da literatura, coleta de dados, análise de dados, discussão dos resultados.

Luciano Torres Tricárico, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí, SC, Brasil.

Graduado, mestre e doutor pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU) da Universidade de São Paulo (USP); atualmente é coordenador do Programa de Pós-graduação em Turismo e Hotelaria (PPGTH) da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), docente e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Ciência e Tecnologia Ambiental (PPCTA) da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) e diretor institucional da Associação de Pesquisa e Pós-graduação em Turismo (ANPTUR). Contribuições: revisão de literatura, discussão dos resultados.

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Published

2023-09-14

How to Cite

Amaral, M. M., & Tricárico, L. T. (2023). An analysis of the gastronomic identity of a wine tourism destination, based on digital communication. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 17, 2807 . https://doi.org/10.7784/rbtur.v17.2807

Issue

Section

Articles - Tourism and Society