Tourism cluster

concepts, characteristics and models of analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v17.2798

Keywords:

Tourism cluster, Cooperation, Regional development

Abstract

This study aims to establish a conceptual foundation while providing practical examples of clustering within the tourism domain. It delves into analytical perspectives, focusing on regional networks that, through strategic governance, foster collaborative initiatives and local development. Clusters represent geographic concentrations of enterprises and other stakeholders operating within the same sector. These entities collaborate and compete, harnessing collective efficiencies to gain competitive advantages. Due to its association with local roots and collaborative efforts, the cluster concept aligns with the tourism sector. The emergence of tourism clusters signifies a progressive trend that drives regional growth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Sohn, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Florianópolis, SC, Brasil.

Graduada em Pedagogia e Administração, Mestre em Relações Internacionais, Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina, com sanduíche na Universidade do Minho em Portugal. Realizou pesquisa de pós-doutorado na Universidade do Minho entre os anos de 2021 e 2022. Atualmente é professora titular do Mestrado e Doutorado em Turismo e Hotelaria na Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Além disso é responsável pela coordenação de projetos de pesquisa e do projeto de extensão Universidade da Criativa Idade. Contribuições: estruturação do texto, pesquisa e redação.

Mario Carlos Beni, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil.

Graduado em Engenharia e Direito, Mestre em Ciências Sociais e Políticas, Doutor em Ciências da Comunicação e Livre Docente em Planejamento e Desenvolvimento Regional Sustentável. Professor titular da ECA/USP aposentado, Professor convidado de diversos programas de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado no País e no Exterior. Responsável pela criação e implantação de cursos de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado de importantes Instituições de Ensino no país como USP, Anhembi Morumbi, UNIVALI, UCS dentre outras. Membro da Academia Internacional de Turismo e Membro da Academia Brasileira de Eventos e Turismo. Tendo sido o Primeiro Docente autorizado pelo MEC a ministrar aulas de Teoria e Técnica de Turismo e Planejamento e Organização de Turismo. Membro efetivo do Conselho Nacional de Turismo – CNT por indicação da Presidência da República, Presidente do Conselho Nacional da Confederação Nacional do Turismo. Em 2003 recebeu o “Tourism Award” da AMFORHT em Antalya na Turquia. Atualmente é encontramos o Professor semanalmente em seu canal do Youtube “Troca de Ideias com Prof. Mario Beni”, onde recebe convidados das mais variadas áreas do Turismo. Também profere palestras em diversos eventos pelo país fazendo uso das TICs. Contribuições: estruturação do texto, pesquisa e redação.

References

Balland, P. A., Boschma, R., & Frenken, K. (2022). Proximity, innovation and networks: A concise review and some next steps. Handbook of Proximity Relations, 70-80.

Beni, M. C. (2012). Turismo: planejamento estratégico e capacidade de gestão: desenvolvimento regional, rede de produção e clusters. Manole.

Beni, M. C. (2020). Saturação e rejeição ao turismo nas destinações turísticas. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 14, 1-8. https://doi.org/10.7784/rbtur.v14i2.1847

Bernal Escoto, B. E., Montero Delgado, N. I., & Rivera Aguirre, F. A. (2021). Strategic analysis of sustainable tour-ism in Baja California against COVID-19. Sustainability, 13(7), 3948. https://doi.org/10.3390/su13073948

Boschma, R. (2005). Role of proximity in interaction and performance: Conceptual and empirical challenges, Regional Studies, 39:1, 41-45, https://doi.org/10.1080/0034340052000320878

Britto, J. (2000). Características estruturais dos clusters industriais na economia brasileira. Nota técnica, 42(00).

Casarotto Filho, N. e Pires, L. H. (2020). Redes de pequenas e medias empresas e desenvolvimento local (3a ed.). Atlas.

Cunha, I. J. (2007). Governança, internacionalização e competitividade de aglomerados produtivos de móveis no Sul do Brasil, Portugal e Espanha. Arcus Ind. Gráfica.

Cunha, S. K. D., & Cunha, J. C. D. (2005). Tourism cluster competitiveness and sustainability: proposal for a sys-temic model to measure the impact of tourism on local development. BAR-Brazilian Administration Re-view, 2, 47-62. https://doi.org/10.1590/S1807-76922005000200005

Conceição, C. C. (2020). Modelo analítico de governança regional de turismo-MAGRET. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 14, 123-139. https://doi.org/10.7784/rbtur.v14i2.1822

Della Corte, V., & Aria, M. (2016). Coopetition and sustainable competitive advantage. The case of tourist desti-nations. Tourism Management, 54, 524-540. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.12.009

Ferreira, J., & Estevão, C. (2009). Regional competitiveness of a tourism cluster: A conceptual model pro-posal. Encontros científicos–Tourism & management studies, (5), 37-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4789050

Giuliani, E. (2011). Role of technological gatekeepers in the growth of industrial clusters: Evidence from Chile. Regional Studies, 45(10), 1329-1348. https://doi.org/10.1080/00343404.2011.619973

Ivaniš, M. (2011). Tourism cluster as a model of small entrepreneurship development and increasing competi-tiveness of Labin-Rabac tourist destination. In: The 5th International Scientific Conference "Entrepre-neurship and Macroeconomic Management: Reflections on the World in Turmoil" http://eknjiznica.unipu.hr/id/eprint/1974

Kim, Y. R., Williams, A. M., Park, S., & Chen, J. L. (2021). Spatial spillovers of agglomeration economies and productivity in the tourism industry: The case of the UK. Tourism Management, 82, 104201. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104201

Kunz, J. G., Schommer, L., Schneider, M., & Salete Mecca, M. (2012). A Clusterização do Turismo em Gramado-RS: Breves Notas. Rosa dos Ventos, 4(4), 609-624. https://www.redalyc.org/pdf/4735/473547091012.pdf

Mirčetić, V., Vukotić, S., & Cvijanović, D. (2019). The concept of business clusters and its impact on tourism business improvement. Економика пољопривреде, 66(3), 851-868. https://doi.org/10.5937/ekopolj1903851m

Morrison, A., & Rabellotti, R. (2009). Knowledge and information networks in an Italian wine cluster. European Planning Studies, 17(7), 983-1006. https://doi.org/10.1080/09654310902949265

Novelli, M., Schmitz, B., & Spencer, T. (2006). Networks, clusters and innovation in tourism: A UK experi-ence. Tourism management, 27(6), 1141-1152. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.11.011

OECD (2020). OECD Tourism Trends and Policies 2020, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/6b47b985-en

Porter, M.E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. The Free Press.

Ribeiro, J., & Chamusca, P. (2020). Governança territorial, Atores e Desenvolvimento: um estudo sobre a organização territorial do cluster do calçado português. GOT: Revista de Geografia e Ordenamento do Território, (19), 186. http://dx.doi.org/10.17127/got/2020.19.008

Sotiriadis, M., & Shen, S. (2017). The contribution of partnership and branding to destination management in a globalized context: The case of the UNWTO Silk Road Programme. Journal of Tourism, Heritage & Ser-vices Marketing, 3(2), 8-16. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-67089-8

Sohn, A. P., Silvestrini, C., Fiuza, T. F., & Limberger, P. F. (2017). The elements that characterize the tourism cluster in Balneário Camboriú, Santa Catarina, Brazil. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 11(1), 154-174. https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i1.1201

Teräs, J., Salenius, V., Fagerlund, L., & Stanionyte, L. (2018). Smart specialisation in sparsely populated Europe-an Arctic regions. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC114273#:~:text=Smart%20specialisation%20has%20found%20very,investment%20solutions%20applying%20S3%20approach.

UNWTO (2012). UNWTO Guidelines for Institutional Strengthening of Destination Management Organizations (DMOs): Preparing DMOs for new challenges. https://www.eunwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284420841

Zucchella, A. (2006). Local cluster dynamics: trajectories of mature industrial districts between decline and mul-tiple embeddedness. Journal of Institutional Economics, 2(1), 21-44. https://doi.org/10.1017/S174413740500024X

Published

2023-11-04

How to Cite

Sohn, A. P., & Beni, M. C. (2023). Tourism cluster: concepts, characteristics and models of analysis. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 17, 2798 . https://doi.org/10.7784/rbtur.v17.2798

Issue

Section

Educational Review