TOURQUAL-BAR

Validation of a service quality measurement scale in tourist bars

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v17.2657

Keywords:

Service quality, Measurement scale, Food, Tourist bar, Rio de Janeiro, Tourist business

Abstract

Bars have played an important role in the tourism context of different destinations. English pubs, American sports bars, beach bars in the Caribbean and traditional botequins/bars in Rio de Janeiro have become true tourist attractions. For service consumers, especially in the tourism sector, the quality of the experience is an increasingly relevant element that directly impacts their satisfaction. The aim of this article is to validate the adaptation of the TOURQUAL model in the context of bars, creating a methodological and market tool for quality management in this service segment. The research is characterized as exploratory and applied, quantitative in nature, with the application of an online questionnaire aimed at consumers in 29 traditional bars in the city of Rio de Janeiro, Brazil. The sample obtained consisted of 239 valid responses. Data were tabulated and analyzed using descriptive and inferential statistics (exploratory and confirmatory factor analysis, reliability with Cronbach's alpha and correlations). The results allow us to validate the measurement scale to measure the consumption experience through the quality of service composed of three dimensions adapted from the TOURQUAL protocol, which are: tangible quality, intangible quality, and commercial quality. The study provides theoretical advances and contributions to improve the management of gastronomic establishments and to the planning of tourism in cities and possibilities for replicating the scale in other contexts.

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Author Biographies

Tiago Savi Mondo, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

Bacharel em Turismo e Hotelaria e em Educação Física, Especialista em Gerenciamento de Projetos, Mestre e Doutor em Administração e Pós Doutor em Turismo. Professor D402 no Campus Florianópolis Continente do Instituto Federal de Santa Catarina e no Programa de Mestrado em Turismo da Universidade Federal Fluminense. Contribuições: concepção da pesquisa, revisão da literatura, coleta de dados, análise de dados e discussão.

 

Joice Lavandoski, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de janeiro, RJ, Brasil.

Bacharel e Mestre em Turismo pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Doutora em Turismo pela Universidade do Algarve (UALG). Professora Adjunta no Departamento de Turismo e Patrimônio da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Turismo da Universidade Federal Fluminense (UFF). Coordenadora do Laboratório de Eventos em Turismo (LABETUR) da UNIRIO. Contribuições: concepção da pesquisa, revisão da literatura, coleta de dados, análise de dados e Discussão.

Valério Rodrigues de Souza Neto, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil.

Doutorando em Turismo pela Universidade de São Paulo. Membro do Núcleo de Pesquisa em Economia e Administração do Turismo (NEAT-USP). Contribuições: revisão da literatura e discussão dos resultados.

Deosir Flavio Lobo de Castro Junior, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

Bacharel em Administração (UFSC – Universidade Federal de Santa Catarina), Mestre em Administração pela (UDESC-ESAG - Universidade do Estado de Santa Catarina), Doutor em Administração e Turismo pela Universidade do (UNIVALI – Universidade do Vale do Itajaí) e Estágio Pós-doutoral pela Kent StateUniversity – Ohio - USA. Professor Titular do Departamento de Ensino, Pesquisa e Extensão, IFSC. Editor Chefe da ReCAT – Revista eletrônica Ciências da Administração e Turismo. Contribuições: revisão de Literatura, análise de dados e discussão dos dados.

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Published

2023-02-27

How to Cite

Mondo, T. S., Lavandoski, J., Souza Neto, V. R. de, & Castro Junior, D. F. L. de. (2023). TOURQUAL-BAR: Validation of a service quality measurement scale in tourist bars. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 17, 2657 . https://doi.org/10.7784/rbtur.v17.2657

Issue

Section

Articles - Tourism Management