The spectacle trip
reflections on the exposure and consumption of traveling in social networks
DOI:
https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2591Keywords:
Travelling, Tourism, Social Media, ContemporaryAbstract
In the current context, where consumers' eyes are fixed on screens, the enjoyment of a trip is shown by many tourists as a media spectacle. Social networks are used by digital content producers to share with their audience ways of traveling that end up converting into the consumption of information, products and services. This research aims to understand the ways in which social networks are used by content producers (bloggers and influencers in the field of tourism) to share their travel experiences and reflect on how the pedagogies that are in operation in these spaces influence the consumption of travel that takes place in networks. For the treatment and analysis of data, cultural analysis was used. In general, it was possible to conclude that in these spaces different ways of consuming and traveling are taught. However, the desire for fast and accurate information, the need for identification or the search for a reference and the voluptuousness for totality, seem to imprison travelers and stimulate the production of content made up of lists, tips, among others, leading them to repeat patterns and consume a travel format that is frugally, ephemerally and uniformly repeated on screens.
Downloads
References
Avelino, M. R., Silva, A. S. & Leal, S. R. (2020). Deixe seu like! O Engajamento nas Publicações.com Digital Influencers no Instagram das DMOs Brasileiras. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, São Paulo, 14(3), p. 50-67. http://dx.doi.org/10.7784/rbtur.v14i3.1889
Barbosa, D.P. & Medaglia, J. (2019). Tecnologia digital, turismo e os hábitos de consumo dos viajantes contemporâneos. Marketing and Tourism Review. Belo Horizonte, 4(2). https://doi.org/10.29149/mtr.v4i2.5394
Bauman, Z. (2008). Vida para Consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar.
Bauman, Z. & Lyon, D. (2014). Vigilância líquida. Rio de Janeiro: Zahar.
Benjamin, W. (1987). Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense.
Botton, A. (2012). A arte de viajar. Rio de Janeiro: Intrínseca.
Campbell, C. (2011). A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco.
Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa. Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed. 248.
Cohen, S. (2010). Searching for escape, authenticity and identity: Experiences of lifestyle travellers. In: Morgan, M., Lugosi, P. & Ritchie, J. R. B. (Eds.). The Tourism and Leisure Experience: Consumer and Managerial Perspectives. Bristol: Channel View Publications, p. 27-42. https://doi.org/10.21832/9781845411503-005
Coiro-Moraes, A. L. (2014). Estudos Culturais aplicados em pesquisas de comunicação. In: Souza, R. M. V de., Melo, J. M. & Morais, O. J. de (Orgs.). Teorias da comunicação: correntes de pensamento e metodologia de ensino. São Paulo: Intercom. p. 226-259.
Costa, M. V., Silveira, R. H. & Sommer, L. H. (2003). Estudos Culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro. 23, p. 36-61. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200004
Cruz, F. M. S. & Freitas, A. A. F. (2021). Me senti em casa: aná lise das revisões de experiências de hospedagem colaborativa no site Airbnb sob o prisma da confianç a. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, São Paulo, 15(3). https://doi.org/10.7784/rbtur.v15i3.2026
Da Rosa, J. P. (2019). As tramas da viagem no contemporâneo: produzindo modos de estar no mundo. Tese do Programa de Pós-Graduaç ão em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Debord, G. (2003). A Sociedade do Espetáculo.
Fajardo, L. (2015). La Millonaria apuesta de Ecuador en el Super Bowl.
Ferrari, C. M. M. (2013). Visualidade de contratos comunicativos em revistas de turismo: construção de imaginários para turistas. Tese (Programa de Comunicação e Semiótica). Pontifícia Universidade Católica (PUC), São Paulo.
Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. (3). Porto Alegre: Artmed. 405.
Gholamhosseinzadeh, M. S., Chapuis., J. & Lehu, J. (2021). Tourism netnography: how travel bloggers influence destination image. Tourism Recreation Research. https://doi.org/10.1080/02508281.2021.1911274
Hall, S. (2006). A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP & A. 102.
Hall S. (1997). Representation: cultural representation and signifying practices. Sage/Open University: Lon-don/Thousand Oaks/New Delhi.
Han, B. (2015). Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes. 80.
Han, B. (2016a). A salvação do belo. Lisboa: Relógio D’Água. 112.
Han, B. (2016b). No exame. Lisboa: Relógio D ́Água. 92.
Latorre-Martínez, M. P., Iñíguez-Berrozpe, T. & Plumed-Lasarte, M. (2014). Image- focused social media for a marketanalysis of tourism consumption. International Journal of Technology Management, 64(1), p. 17-30. https://doi.org/10.1504/IJTM.2014.059234
Lisbôa F. F. & Machado, A. (2015) Comunicação e Cultura: reflexões sobre a análise cultural como método de pesquisa. In: Intercom - XVI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul. Joinville: Intercom.
Lipovetsky, G. (2016). Da leveza: rumo a uma civilização sem peso. Barueri: Manole. 304.
Lipovetsky, G. & Serroy J. (2015). A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras.
Martín-Barbero, J. (2004) Ofício do cartógrafo: Travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Edições Loyola.
Mello, C. M., & Gândara, J. M. G. (2019). O exótico e a viagem perfeita na figurativizaç ão fotográ fica do destino turístico Curitiba Brasil. Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 17(1), p. 81-96. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.006
Mello, C. M. (2015). O modelo semiótico de aná lise e leitura sensorial de fotografias turísticas. Revista Hospitalidade. São Paulo, XII (1), p. 488 - 514.
Ministério do Turismo. (2015). Conheça a campanha #partiubrasil. Onfray, M. (2009). Teoria da viagem: poética da geografia. Porto Alegre: L & pm. 112.
Wortmann, M. L. C. (2007). Análises Culturais – um modo de lidar com histórias que interessam à educação. In: Costa, M. V. (Org.). Caminhos Investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina.
Perinotto, A. R. C. (2013). Investigando a comunicação turística de Parnaíba/PI-Brasil: internet e redes sociais, descrição e análise. TURyDES, 6, (15).
Sarlo, B. (2009). La ciudad vista: mercancías y cultura urbana. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 232 p.
Sennet, R. (2015). Juntos: os rituais, os prazeres e a política da cooperação. 3. ed. Rio de Janeiro: Record.
Sibilia, P. (2016). O show do eu: a intimidade como espetáculo. 2. ed. Rio de Janeiro: Contraponto. 360 p.
Shu, K., Sliva, A., Wang, S., Tan, J. & Liu, H. (2017). Fake News Detection on Social Media: A Data Mining Perspective. SIGKDD Explorations, 19(1), p. 22-36. https://doi.org/10.1145/3137597.3137600
Tai, L. S. (2016). Viajantes alternativos e internet: Construção, gerenciamento e empreendimento da subjetividade. (Tese de Doutorado). Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro.
Thurlow, C. & Jaworski, A. (2002). Banal globalization? Embodied actions and mediated practices in tourists online photo-sharing.
Xiang, Z. & Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31(2), p. 179-188. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.02.016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jane Petry da Rosa, Marinês Walkowski, André Riani Costa Perinotto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).