Gender inequality in tourism

women in the working environment in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2494

Keywords:

gender, Gender pay gap, Glass ceiling, Labor market, Brazil

Abstract

Gender inequality is a central problem in society. Despite the importance of the topic, there is little information about the condition of women in Brazilian tourism. This article aims to fill this gap by characterizing women's professional participation in tourism in Brazil. Therefore, the proportion of women in different areas of professional life in tourism is analyzed, including training, educational background, employment in different activities and professions, entrepreneurship, and positions of power. The salary of female workers is compared to men's salary concerning different variables, including economic activity, region of the country, age, and race. Statistics are produced through the processing and consolidation of eight large secondary databases and other specific data sources. The statistics describe the scenario of gender inequality in Brazilian tourism with unprecedented degrees of detail, scope, and representativeness. The results show that women are the majority in tourism. The proportion of women is higher in activities and positions traditionally associated with womanhood and the household, such as lodging and food services. However, women are under-represented in positions of greater power and income.

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Author Biographies

Sarah Minasi, Universidade Federal do Rio Grande (FURG) / Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil.

Doutora em Turismo e Hotelaria na Universidade do Vale do Itajaí (2020). Professora substituta do Instituto de Ciências Humanas e Informação (ICHI) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Pesquisadora no Instituto de Geografia Urbana, Estudos Turísticos e Geoinformação na Universidade de Lodz (Polônia). Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Turismo na Universidade Federal do Paraná (UFPR). É membro da Academia Internacional para o Desenvolvimento da Pesquisa em Turismo no Brasil (ABRATUR). É integrante como pesquisadora dos Grupos de Pesquisa CORE - Centro de Observação e Estudos Regionais (UFPR), GETES - Grupo de Estudos em Turismo do Extremo Sul (FURG) e vice-líder do TerroirTUR (UFPR). Suas áreas de pesquisa são: desenvolvimento regional, planejamento territorial do turismo, big data e geotecnologias no turismo e hospitalidade. Contribuições: Concepção da pesquisa, Revisão da literatura, Análise de dados, Discussão

Verônica Mayer, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niteroi, RJ, Brasil.

Doutora em Administração pelo Instituto COPPEAD de Administração da Universidade Federal do Rio de Janeiro, com extensão nos EUA, e pós-doutorado em turismo na Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. É professora associada da Faculdade de Turismo e Hotelaria da Universidade Federal Fluminense, vice coordenadora do PPGTUR/UFF, e pesquisadora líder do LABCONS - Laboratório de Estudos Comportamentais em Turismo. Suas áreas de pesquisa são: comportamento do consumidor e marketing; economia comportamental; tecnologias no turismo e bem-estar.
Contribuições: Concepção da pesquisa, Revisão da literatura, Discussão.

Glauber Eduardo de Oliveira Santos, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil.

Professor do Programa de Pós-Graduação em Turismo da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Doutor em Economia do Turismo e do Meio Ambiente pela Universitat de les Illes Balears (Espanha) e doutor em Administração pela USP. Editor Chefe da Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo (RBTUR). Pesquisa turismo em perspectivas associadas a economia, comportamento do consumidor, métodos quantitativos e produção do conhecimento. Contribuições: Concepção da pesquisa, Análise de dados, Discussão.

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Published

2022-02-18

How to Cite

Minasi, S., Mayer, V., & Santos, G. E. de O. (2022). Gender inequality in tourism: women in the working environment in Brazil. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 16, 2494. https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2494

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Section

Articles - Tourism Management