Subalternization of Brazilian women in contexts of tourism

a postcolonial analysis based on Spivak

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2357

Keywords:

Spivak, Feminine subalternization, Tourism.

Abstract

The imaginary of female beauty and sexuality is still present within the tourism sector. However, when placing Brazilian women at the center of this imagery, it appears that there is a silencing process of this subject, making it impossible for them to represent themselves. Such silencing is seen by post-colonial authors, particularly Gayatri Spivak, as a double subordination of that subject: by patriarchy and colonialism. The present study, therefore, sought to analyze, through Spivak's post-colonial theory, how Brazilian women, in a context of tourism in the Global North, are subordinated by foreigners. For this, 14 in-depth interviews were conducted with Brazilian women, who traveled to such countries. The analysis shows three distinct ways in which foreigners responded to the interviewees after discovering their nationalities, in addition to discussing how subordination to such women occurs through unreal representations of the Brazilian female figure; the psychological and physical violence suffered by them while abroad; and the Brazilian male figure as savior against foreigners. We conclude that there is no space for the interviewees to be women in the Eurocentric sense of what a woman is, as their nationality places them in a position of inferiority and objectification.

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Author Biographies

Yasmin D’Almeida Chedid, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Mestre em Administração de Empresas pelo IAG/PUC-Rio – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2020). Pós-Graduada em Comunicação e Design Digital pela Escola Superior de Comunicação e Marketing (ESPM-RJ) (2018). Graduada em Defesa e Gestão Estratégica Internacional pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) (2017). Analista de Produtos na empresa Icatu Seguros. Possui interesses de pesquisa em pós colonialismo, decolonialismo, feminismo, comportamento do consumidor e negócios internacionais.

Marcus Wilcox Hemais, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutorado em Administração de Empresas pelo Coppead/UFRJ – Universidade Federal do Rio de Janeiro (2013). Mestre em Administração de Empresas pelo IAG/PUC-Rio – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2005). Graduado em Administração de Empresas pelo IAG/PUC-Rio (2001). Professor Adjunto de Marketing do IAG/PUC-Rio, com interesses de pesquisa em decolonialismo, pós-colonialismo, consumerismo e teorizações sobre a base da pirâmide, com artigos publicados em periódicos nacionais e internacionais.

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Published

2022-01-11

How to Cite

Chedid, Y. D., & Hemais, M. W. (2022). Subalternization of Brazilian women in contexts of tourism: a postcolonial analysis based on Spivak. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 16, 2357. https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2357

Issue

Section

Articles - Tourism and Society