Beverage routes and beer tourism

microbreweries’ attractiveness and characterization in Parana-Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2249

Keywords:

Atratividade, Paraná, Cervejarias Artesanais, Rota de Bebidas, Turismo Cervejeiro

Abstract

The worldwide evolution of craft breweries is notorious, as well as that of the beverage routes and the craft beer tourism segment. According to Coelho-Costa (2015), beer stands out as an indispensable element for a destination to develop tourism activitiesin this segment. In the state of Paraná, one of the largest producers in Brazil, the problem arises concerning the existence of attractiveness of theenterprises to organizetourist circuits. The present study sought to highlight the potential of craft beer tourism in Paraná, from the characterization of its artisanal microbreweries, as well as its attractiveness for visiting and organizingbeverage routes. As a methodology, an exploratory research was developed through a bibliographic and documentary survey. The beverage routes in Brazil were also identified, based on the analysis of the Brazilian Tourism Map, official publicity websites and the Tripadvisor marketing web pages. The field research was structured with a questionnaire used to identify, map and characterize the 65 small brewers in the state of Paraná in a partnership with Sebrae/PR and Procerva - Associação das Microcervejarias do Paraná. As a result, it was identified that the ventures are attractive due to their innovation, production, diversity and quality, constituting a favorable potential for the development of new products, such as beverage routes and other visitation activities, taking advantage of the wide growth of the craft beer tourism in Brazil, appointed by the Ministry of Agriculture,Livestock and Supply (MAPA, 2020), which shows an increase in the number of brewers.

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Author Biographies

Janete Probst Munhoz, Uniguairacá Centro Universitário, Guarapuava, PR, Brasil.

Doutora em Administração da Universidade Positivo (UP). Coordenadora e docente do curso de Administração do Centro Universitário UniGuairacá. Contribuições para o trabalho: Coordenação e supervisão de professores e alunos do Centro Universitário Uniguairacá na pesquisa de campo em cooperação com Procerva e o Sebrae/PR; Concepção da pesquisa de campo e análise de dados; Aplicação da pesquisa das Rotas de Bebidas no Brasil e Revisão das normas APA.

Dario Luiz Dias Paixão, Universidade Federal do Paraná (UFPR) / Instituto Municipal de Administração Pública (IMAP) / Universidade Positivo (UP), Curitiba, PR, Brasil.

Doutor em Gestão do Turismo Sustentável pela Universidadede Málaga. Professor de Turismo da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Diretorda Escola de Administração Pública (IMAP-Prefeitura de Curitiba). Professor de Turismo da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Coordenador de cursos de pós-graduação da Universidade Positivo (UP). Consultor dos cursos de gastronomia (SENAC-PR). Professor da Escola Nacional de Administração Pública (ENAP-Brasília-DF). Contribuições para o trabalho: Definição da metodologia de pesquisa das Rotas de Bebidas no Brasil; Revisão da literatura sobre Turismo Gastronômico e Rotas de Bebidas com pesquisa bibliográfica e documental e Revisão geral do texto.

Lia Maura Caldas, Uniguairacá Centro Universitário, Guarapuava, PR, Brasil.

Doutoranda em Administração da Universidade Positivo (UP). Docente do curso de Administração do Centro Universitário Uni-Guairacá.Contribuições para o trabalho: Delineamento dos instrumentos da pesquisa de campo sobre o perfil e caracterização das micro-cervejarias do Paraná; Acompanhamento dos pesquisadores na coleta de dados e Revisão da literatura sobre Atratividade e Microcervejarias com pesquisa bibliográfica e documental.

Angélica da Cunha Molteni, Universidade Positivo (UP), Curitiba, PR, Brasil.

Doutoranda em Administração da Universidade Positivo (UP). Coordenadora e docente das pós-graduações em Gastronomia e Eventos da Universidade Positivo (UP). Coordenadora do Programa Curitiba Mice(Air Promo).Contribuições para o trabalho: Análise de dados da pesquisa das Rotas de Bebidas no Brasil; Revisão da literatura sobre Turismo Cervejeiro com pesquisa bibliográfica e documental e Análise e emparelhamento dos resultados.

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Published

2022-03-07

How to Cite

Munhoz, J. P., Paixão, D. L. D., Caldas, L. M., & Molteni, A. da C. (2022). Beverage routes and beer tourism: microbreweries’ attractiveness and characterization in Parana-Brazil. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 16, 2249. https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2249

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Section

Articles - Tourism Management