Labour Market for Tourism Graduates
comparisons between 2012 – 2018 data
DOI:
https://doi.org/10.7784/rbtur.v14i2.1779Keywords:
Tourism, Higher Education, Labour MarketAbstract
There has been plentiful debate about tourism education, including a number of work groups in many events. However, there is, on the other hand, little information about the employability of these courses’ graduates. Over time there has been an increasing gap between the interests of trainers and human resources hiring sectors, the former being more concerned with the academic and humanistic building of the undergraduates and the latter focusing on the need for professionals with proper skills acquired during their undergrad period. Focusing on the comparison between the ‘Professional performance of the graduates of higher education courses in tourism’ research in 2012 and 2018, this article discusses the labour market of graduates of higher education in Brazil, in terms of the main activities, sectors of activity and remuneration. It has been based on primary and secondary data, with a more descriptive character and a qualitative approach in the interpretation of the data. Among the main results it is possible to highlight that the tourism sector is not as diverse as taught in the higher education courses, due to the finding that most of the jobs are concentrated in on or few positions. Also, the perception of a discrete improvement in the remuneration, the rise of the participation of professors in the market and the growth of respondents linked to the public sector are among the main findings
Downloads
References
Ansarah, M. G. R. (2002). Formaçao e capacitaçao do profissional em turismo e hotelaria. Barueri: Aleph.
Babbie, E. (1999). Métodos de pesquisas de Survey. Belo Horizonte: UFMG.
Barretto, M., Tamanini, E., & Silva, M. I. P. (2004). Discutindo o ensino universitário de turismo. Campinas: Papirus.
Baum, T. (2018). Sustainable human resource management as a driver in tourism policy and planning: a seri-ous sin of omission? Journal of Sustainable Tourism, 26(6), 873–889. https://doi.org/10.1080/09669582.2017.1423318
Aranha, K. C, & Rocha, D. C. (2014). Reflexões acerca do ensino no curso superior de turismo: realidade, de-safios e tendências. Revista Iberoamericana de Turismo-RITUR, 4(2), 67–76. Retrieved from: http://www.seer.ufal.br/index.php/ritur
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2018). Síntese de indicadores sociais: uma análise das condi-ções de vida da população brasileira 2018 [Synthesis of social index: an analysis of the living standars of the brazilian population 2018]. Retrieved from: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101629.pdf
Leal, S., & Padilha, M. (2005). Brazil and Latin America. In D. Airey & J. Tribe (Eds.), An international handbook of tourism education. Oxford.
Leal, S. R. (2010). Qualidade da educação superior em turismo: a voz dos estudantes. Retrieved from: https://www.ucs.br/ucs/eventos/seminarios_semintur/semin_tur_6/arquivos/01/Qualidade%20da%20educacao%20superior%20em%20turismo%20a%20voz%20dos%20estudantes.pdf
Mancebo, D., Vale, A. A. , & Martins, T. B. (1995). Políticas de expansão da educação superior no Brasil. Revis-ta Brasileira de Educação, 20(60), 31–50. https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206003
Matias, M. (2002). Turismo formação e profissionalização. São Paulo: Manole.
Matias, M. (2005). Panorama da formação profissional em turismo e suas relações com o mercado de traba-lho no Brasil. In L. G. G. Trigo (Ed.). Análises regionais e globais do turismo brasileiro. Porto Alegre: Roca.
Medaglia, J., Silveira, C. E., & Gandara, J. M. G. (2012). Quatro décadas de ensino superior de turismo no bra-sil: dificuldades na formação e consolidação do mercado de trabalho e a ascensão de uma área de estudo como efeito colateral. Turismo - Visão e Ação, 14(1), 006–018. https://doi.org/10.14210/rtva.v14n1.p006-018
Ministério da Educação, Brasil. (2018). Cadastro nacional de cursos e instituições de educação superior. Retrieved from http://emec.mec.gov.br.
Paula, S. C., Carvalho, F. C. C. de, & Pimentel, T. D. (2018). (In) Definição de Competências Laborais em Tu-rismo: implicações sobre o perfil profissional. Revista Latino-Americana de Turismologia, 3(2), 63–69. https://doi.org/10.34019/2448-198X.2017.v3.10035.
Pimentel, T. D., & Paula, S. C. (2014). Autodiagnose da formação superior e qualificação profissional em tu-rismo: Pistas para uma (necessária) reorientação? Revista Turismo & Desenvolvimento, 1(21/22), 275–285.
Santos, G. E. O., Costa, B. V., & Malerba, R. C. (2015). Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Turismo: empregabilidade, perspectivas e percepções do egresso do IFSP. Revista Turismo Em Análise, 26(3), 719. https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v26i3p719-742
Silveira, C. E., & Medaglia, J. (2012). Situação profissional dos egressos de cursos superiores em turismo: dados gerais.
Silveira, C. E., Medaglia, J., & Massukado-Nakatani, M. S. (2018). Atuação profissional dos egressos de cursos superiores em turismo – 2018: resultados sintetizados dos dados gerais da Pesquisa. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.10652.54409/4
Sogayar, R. L., & Rejowski, M. (2011). Ensino superior em turismo em busca de novos paradigmas educacio-nais: problemas, desafios e forças de pressão. Turismo - Visão e Ação, 13(3), 282–298. https://doi.org/10.14210/rtva.v13n3.p282-298
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).