Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study

Authors

  • Antônio João Hocayen-da-Silva Faculdade de Ensino Superior do Centro do Paraná - UCP
  • Rivanda Meira Teixeira Universidade Federal do Paraná - UFPR

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v3i2.158

Keywords:

Tourism. Hospitality. Inter-organizational relationships. Strategy. Efficiency.

Abstract

Hospitality business in Curitiba City (Parana State, Brazil) turned to be a good investment for national and international hotel chains due to the settlement of assembly industries as well as several multinational companies in the dwellings,  which increased demand for hospitality services.  This study sought to examine the inter-organizational relationships held by hospitality business companies in Curitiba. To achieve that goal semi-structured interviews with owners, directors and managers were conducted in two hotels belonging to locals, either persons or groups. Secondary data were collected in printed or on line newspapers and magazines. It was possible to note the absence of formal practices of alliances and partnerships between companies of the analyzed sector, which  hinders the achievement of sustainable competitive advantage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônio João Hocayen-da-Silva, Faculdade de Ensino Superior do Centro do Paraná - UCP

Graduação em Administração: Habilitação em Administração de Cooperativas pela Universidade Federal de Viçosa - UFV/MG (2004). Mestre em Administração pelo Centro de Pesquisa e Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná - CEPPAD/UFPR (2007). Atualmente é professor dos cursos de Administração, de Tecnologia em Marketing e de Tecnologia em Gestão Financeira da Faculdade de Ensino Superior de Pitanga - UCP/PR, nas disciplinas de Logistica e Distribuição, Canais de Distribuição e Planejamento Estratégico. Áreas de Interesse: Administração; Estratégia; Turismo e Hotelaria; Cooperativismo; Constituição e Gestão de Cooperativas; Cooperativas deTrabalho; Ensino e Pesquisa em Administração. Coordenador do Curso Superior de Tecnologia em MArketing e do Curso Superior de Tecnologia em Gestão Financeira, membro do Núcleo de Projetos Institucionais - NPI. Atualmente ministra a disciplina de Metodologia de Pesquisa Científica em diferentes cursos de pós-graduação da instituição.

Rivanda Meira Teixeira, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Mestrado em Administração - COPPEAD/UFRJ (1979) e Doutorado em Administração - Cranfield University (1996). Pós Doutorado em Tourismo na Bournemouth University e em Empreendedorismo e Pequenas Empresas Turísticas na Strathclyde University, Escócia. Em 2006 realizou Pós Doutoramento na HEC, Montreal, com a supervisão de Prof Dr Louis Jacques Filion. Foi professor na Universidade Federal de Sergipe de 1970 a 2003. Foi professsor Associado da Universidade Federal do Paraná de 2003 a 2009. Atualmente é professor Adjunto I na Universidade Federal de Sergipe, após realização de novo concurso. Atua na Graduação, Mestrado e Doutorado em Administração. Áreas de interesse para pesquisa Empreendedorismo, Gestão de Pequenas Empresas, Gestão em Turismo, Sustentabildiade Empresarial e Estratégia.

Published

2009-08-26

How to Cite

Hocayen-da-Silva, A. J., & Teixeira, R. M. (2009). Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 3(2). https://doi.org/10.7784/rbtur.v3i2.158

Issue

Section

Articles