Fans of Sesc in São Paulo: a study on hospitality and welcome

Authors

  • Luiz Octavio de Lima Camargo Universidade Anhembi Morumbi
  • Airton José Cavenaghi Universidade Anhembi Morumbi
  • Danilo Cava Pereira Universidade Anhembi Morumbi
  • Elizabeth Kyoko Wada Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v12i2.1403

Keywords:

Hospitality. Welcoming. Cultural Center. Fan. Pyramid bottom.

Abstract

The study presents the results of an empirical research in the area of hospitality and reception that intended to outline a profile of the participants of social networks’ groups of fans of Sesc in São Paulo, cultural and leisure center with 41 units in the state of São Paulo. The hypothesis is that this virtual group represents the institution's priority public: the trade, service and tourism worker, whom Prahalad calls the the pyramid bottom. For the theoretical basis, some of the concepts were sought in authors of hospitality, economics and culture. A questionnaire was then prepared with 17 questions - 14 of which were multiple-choice and with more than one selection and 3 were open - divided into three sections: the first one, that selected those who participated in any of the selected Facebook groups; the second, to outline a brief socioeconomic profile; and the third, which sought to better understand attendance and participation in the activities of the Sesc in the state of São Paulo. The research was available from November 26 to December 4, 2017, with 224 valid answers. From a statistical and exploratory character for subsequent descriptive analysis, the questionnaire was applied in three groups of fans selected by number of participants. At the end of the analysis, it was possible to present a brief overview of the profile of the fan of Sesc, participant of groups of Facebook, and that perceive the relations of hospitality with the employees of the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Octavio de Lima Camargo, Universidade Anhembi Morumbi

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade René Descartes-Paris 5, revalidado pela USP-FE como Doutor em História e Filosofia da Educação, Livre Docente em Lazer e Educação pela USP-EACH, professor titular do Programa de Pós-Graduação em Hospitalidade da Universidade Anhembi Morumbi e professor-colaborador do Programa de Mestrado em Turismo da USP-EACH.

Airton José Cavenaghi, Universidade Anhembi Morumbi

Doutor em História Social. Professor Pesquisador do Programa de Pós-Graduação do Mestrado e Doutorado em Hospitalidade da Universidade Anhembi Morumbi - UAM-SP. Desenvolve pesquisas na área de Ciências Sociais Aplicadas, com enfoque na interpretação das dimensões, resultantes da percepção da hospitalidade na contemporaneidade.

Danilo Cava Pereira, Universidade Anhembi Morumbi

Mestrando em Hospitalidade pelo Programa de Pós-Graduação em Hospitalidade da Universidade Anhembi Morumbi – UAM-SP. Desenvolve pesquisas nas áreas de Hospitalidade e Acolhimento, focado no atendimento de Centros Culturais como fator de competitividade na prestação e oferta de seus serviços.

Elizabeth Kyoko Wada, Universidade Anhembi Morumbi

Bolsista CNPQ Nível 2 com a pesquisa Mobilidade Corporativa na América Latina, concluiu pós-doutorado na UFPR - PPG em Turismo (2016), é Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1994), Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1989), Especialista em Administração Mercadológica pela EAESP/FGV (1982), graduada em Turismo pelo Centro Universitário Ibero Americano Unibero (1979) e em Comunicação Social - Relações Públicas pela Universidade de São Paulo (1980). É Coordenadora do PPG em Hospitalidade da Universidade Anhembi Morumbi (Laureate International Universities) e pesquisadora do Instituto de Pesquisa e Desenvolvimento Social e Tecnológico (ISAM). Atua como docente nas seguintes disciplinas: Gestão e Planejamento Estratégico em Hospitalidade; Hospitalidade, Hostilidade e Stakeholders; Hospitalidade e Competitividade em Serviços; Plano Estratégico de Marketing em Turismo; Tendências, Atualidades e Técnicas em Eventos. Tem experiência nas áreas de Turismo e de Hotelaria na América Latina, com ênfase em Gestão de Meios de Hospedagem e nos seguintes temas: hotelaria, planejamento estratégico, turismo, turismo de negócios (viagens corporativas, eventos empresariais e viagens de incentivo), mobilidade corporativa, serviços e inovação. É docente desde 1981. É diretora administrativo-financeira da ANPTUR (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo) e Vice Presidente de Finanças de MPI Brazil Chapter (Meeting Professionals International). É Vice-Presidente do Conselho de Administração de Bourbon Hotéis & Resorts.

Published

2018-05-03

How to Cite

Camargo, L. O. de L., Cavenaghi, A. J., Pereira, D. C., & Wada, E. K. (2018). Fans of Sesc in São Paulo: a study on hospitality and welcome. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 12(2), 46–64. https://doi.org/10.7784/rbtur.v12i2.1403