Institutional theory in tourism research: new opportunities from an evolving theory

Authors

  • Christian Falaster Universidade Nove de Julho
  • Luis Miguel Zanin Doutorando em Administração de Empresas na Universidade Nove de Julho. Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Nove de Julho - Uninove. Bacharel em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie - Sócio da Conquistar - Jogos e Dinâmicas.
  • Luiz Antonio Guerrazzi Universidade Nove de Julho

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i2.1310

Keywords:

Institutional theory. Tourism. Destination image. Destination strategy. Legitimacy.

Abstract

In this perspective paper, we bring institutional theory to the attention of tourism research as a valid and evolving theory that can contribute to tourism analysis. We show that institutional theory is still underused in tourism and we develop a series of propositions on how it can be helpful for analyzing destination image and the fit between destination image for tourists and for the local population. Specifically, we show how the central institutional concepts of legitimacy, isomorphism, hybridization, and categorization influence the image strategies of destinations. We contribute to institutional theory by discussing the use of an institutional approach in tourism and to tourism research by providing the analysis of traditional issues with the use of institutional theory.

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Author Biographies

Christian Falaster, Universidade Nove de Julho

Possui graduação em Comunicação Social pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2013), mestrado em Administração pela Universidade Nove de Julho (2015) e doutorado em Administração pela Universidade Nove de Julho (2017). Professor convidado no MBA da Universidade Nove de Julho. 

Luis Miguel Zanin, Doutorando em Administração de Empresas na Universidade Nove de Julho. Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Nove de Julho - Uninove. Bacharel em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie - Sócio da Conquistar - Jogos e Dinâmicas.

Doutorando em Administração de Empresas na Universidade Nove de Julho. Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Nove de Julho - Uninove. Bacharel em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie - Sócio da Conquistar - Jogos e Dinâmicas.

Luiz Antonio Guerrazzi, Universidade Nove de Julho

Mestre e doutorando em Administração pela Universidade Nove de Julho - UNINOVE - SP, linha de pesquisa em estratégia. Graduação em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (1980). Pós-graduado lato sensu em Administração pela EAESP - FGV em Marketing e Finanças.

Published

2017-04-30

How to Cite

Falaster, C., Zanin, L. M., & Guerrazzi, L. A. (2017). Institutional theory in tourism research: new opportunities from an evolving theory. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 11(2), 270–293. https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i2.1310