Boticas and the “Wine of the Dead”: reinforcing cultural territorial identity in wine tourism experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i2.1304

Keywords:

Wine tourism Ecosystem. Cultural Heritage. Wine of the dead. Boticas.

Abstract

Justified purpose of the topic: The territory of Boticas (in the North of Portugal) has a low population density and is considered a powerful space of cultural heritage. Objective: The wine tourism ecosystem strategy will involve several dynamics that can enhance endogenous resources, resulting in a reinforcement of identity and Cultural uniqueness. The "wine of the dead" is a surviving symbolic wine tradition connected with the second French Invasion of Portugal (1808). The expression “Wine of the dead” derived from the ancient practice of burying the bottles underneath cellar floors to safeguard property from the French soldiers. Design / Methodology and approach: Two qualitative methodologies were used: MatrizPCI (Intangible Cultural Heritage Matrix), following UNESCO's guidelines on "Safeguarding Cultural Heritage" for endogenous resources inventory, and Buhalis’ six A's framework for the analysis of tourism destinations. Results: The results show Boticas as a multifunctional geographical space where its endogenous characteristics / attributes ensure a privileged and competitive position within the framework of wine tourism. Originality of the document: This work is original on the theme and framework.

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Author Biography

Josefina Olívia Salvado, GOVCOPP - Unidade de investigação da Universidade de Aveiro

Josefina Salvado possui uma formação que integra competências em âmbitos diversos: Doutoramento em Turismo (UA-Universidade de Aveiro); Mestrado em Gestão e Desenvolvimento em Turismo (UA); MBA em Marketing (IESF - Instituto de Estudos Superiores Financeiros e Fiscais); Licenciatura em Auditoria (UA-ISCAAv); Licenciatura em Economia (U. Coimbra- FEUC),

Depois de 20 anos a trabalhar na Portugal Telecom, SA como Controller de gestão e marketing, coordenador de Rede de Lojas PT, Coordenadora da Contabilidade e Gestão de Fundos e funções de Business Developer, iniciou em 2012 a docência no ensino superior, nas Universidades Portucalense Infante D. Henrique e Lusófona do Porto e ainda no ensino médio na EHTC – Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra, tendo desempenhado cargos de coordenação (1º Ciclo em Turismo e do Short Master em Cultura do Vinho e Enoturismo) e de gestão (Membro do Conselho Cientifico).

Investigadora associada da GOVCOPP (Unidade de Investigação em Governança, Competitividade e Políticas Públicas) vinculada à Universidade de Aveiro nas seguintes áreas: Enoturismo stakeholders e desenvolvimento do território, Distribuição turística (Canais de Distribuição, Modelos de Negócios, Co-Criação Valor em Turismo) e Interculturalidade (Património e Turismo). Membro conselho editorial de diversas Revistas e com experiência na organização de eventos e conferências internacionais.

Published

2017-04-30

How to Cite

Salvado, J. O. (2017). Boticas and the “Wine of the Dead”: reinforcing cultural territorial identity in wine tourism experiences. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 11(2), 294–319. https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i2.1304