Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments

Authors

  • Cicero Aparecido Bezerra Universidade Federal do Paraná Programa de Pós-Graduação em Ciência, Gestão e Tecnologia de Informação http://orcid.org/0000-0001-5027-9394
  • Jéssika Lisieux Marques Wronski Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v10i1.1013

Keywords:

Bars. Restaurants. Nightclubs. Knowledge management. Innovativeness. Creativity.

Abstract

Bars, restaurants and nightclubs represent an important segment in the tourism context, especially given its economic and social impact. However, few studies have associated the elements that could explain its competitive bases, specifically, knowledge management (KM), innovativeness (IN) and organizational creativity (OC) and, consequently, innovative performance (IP). Therefore, the present study seeks to find relationships between these elements and revenues in these segments. It is an exploratory study which employed multiple correspondence analysis, conducted on a sample of 60 companies in these segments in Curitiba - PR, which indicated that the bars, restaurants and nightclubs that more intensely perceive the KM practices, IN and OC are those with a higher IP and also register higher classes billing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cicero Aparecido Bezerra, Universidade Federal do Paraná Programa de Pós-Graduação em Ciência, Gestão e Tecnologia de Informação

Graduação em Informática pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos Especialização em Gestão de Negócios e Finanças pela Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Cascavel Mestrado em Engenharia de Produção e Sistemas pela Universidade Federal de Santa Catarina Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina Pós-doutorado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná Professor adjunto do Departamento de Ciência e Gestão da Informação da Universidade Federal do Paraná

Jéssika Lisieux Marques Wronski, Universidade Federal do Paraná

Graduação em Gestão da Informação pela Universidade Federal do Paraná

Published

2016-03-10

How to Cite

Bezerra, C. A., & Wronski, J. L. M. (2016). Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 10(1), 18–43. https://doi.org/10.7784/rbtur.v10i1.1013