Cultural dimensions and image: an essay on the impacts of masculinity and individualism on the interpretation of the sustainability of tourism destinations

Authors

  • Anderson Gomes de Souza Universidade Federal de Pernambuco
  • Salomão Alencar de Farias Universidade Federal de Pernambuco
  • Marisa Paula de Brito NHTV University of Applied Sciences

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v8i2.723

Keywords:

Sustainability, Destination Image, Cultural Dimensions, Masculinity, Individualism.

Abstract

The phenomenon of sustainability has been discussed systematically within academic settings since the 70’s. Even though some debates have already expanded significantly the approaching possibilities on the subject, there still seems to be a lack of discussion on its relationship with the cultural characteristics of different societies. Hence, the purpose of this essay is to discuss how the image of the sustainability of tourism destinations can vary across different social groups, whose values show opposite levels with regard to cultural aspects such as masculinity and individualism as proposed by Hofstede (1980). As suggested by the literature, both image and sustainability constructs are directly associated with cultural values (Milbrath, 1984; Mooij, 2010). In this sense, there is an opportunity for in-depth discussions regarding the possible relationships among those constructs. After a theoretical review and critical analysis it was possible to present topics for future research, such as how the interpretation of the sustainability of a destination can be embedded in the cultural influence on sustainable behavior.

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Author Biographies

Anderson Gomes de Souza, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco - Brasil. Doutorado sanduíche pela NHTV University of Applied Sciences - Holanda. Mestre em Administração (UFPE) e bacharel em Turismo pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), atualmente é membro da Academia Internacional para o Desenvolvimento da Pesquisa em Turismo no Brasil (ABRATUR), do Centro de Estudos em Marketing e Pessoas - MKP/UPFE, do Centro de Estudos em Hospitalidade, Turismo e Gastronomia - CHT/UFPE e do Eductur - Educação em Turismo: Ensino e Pesquisa (UFPE).

Salomão Alencar de Farias, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Associado da Universidade Federal de Pernambuco no Departamento de Ciências Administrativas. Pós-doutor pelo Central Piedmont Community College - USA e pela Georgia State University – USA. Possui Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo –USP, mestrado em Administração pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB e graduação em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Ceará. Realizou doutorado sanduiche na Vanderbilt University (Owen Graduate School) e na Auburn University (College of Business), ambas nos Estados Unidos.

Marisa Paula de Brito, NHTV University of Applied Sciences

Coordenadora de Pesquisa e Educação na Academia de Lazer (AfL) da NHTV University of Applied Sciences - Holanda. Pesquisadora associada da Delft University of Technology, possui doutorado e mestrado pela Erasmus University Rotterdam – Holanda. Também é Mestre em Ciências (Estatística e Pesquisa Operacional) pela Universidade de Lisboa - Portugal. Atualmente é membro ATLAS Events Special Interest Group e do Dutch Centre of Expertise on Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH).

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Published

2014-09-01

How to Cite

Souza, A. G. de, Farias, S. A. de, & Brito, M. P. de. (2014). Cultural dimensions and image: an essay on the impacts of masculinity and individualism on the interpretation of the sustainability of tourism destinations. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 8(2), 238–260. https://doi.org/10.7784/rbtur.v8i2.723

Issue

Section

Articles