The thesis and dissertation production on cultural centers

Authors

  • Mario Fernandes da Silva Universidade Anhembi Morumbi Serviço Social do Comércio de São Paulo (SESC)
  • Luiz Octávio de Lima Camargo Universidade Anhembi Morumbi / Universidade de São Paulo
  • Marielys Siqueira Bueno Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v8i1.610

Keywords:

Culture. Cultural center. Cultural action. Tourism.

Abstract

At the intersection of the notions of culture and tourism, cultural centers increasingly stand out in large and medium cities, making geographic reference and prestige for locals and tourists. This article aims at examining the production of literature on cultural centers and as specific, discuss and criticize the notion of culture embedded in their action and systematize the production on the topic, highlighting the interface between the concepts and practices of culture and tourism. The methodology used was descriptive and interpretive.. The database used was the Bank Theses CAPES, 1987-2010, in which is the exact expression cultural center in the title and / or keyword and / or short, resulting in 116 theses / dissertations. Theoretical frameworks are authors of the areas of culture and tourism. The results show that production is growing academic programs in both public and private universities, but that in general, choose to approaches that do not question the concepts of culture used and embedded in the planning and action of these centers. Register equally the little interest in the topic in tourism studies, for which the cultural centers are considered only within the cultural tourism offer, forgetting their educational dimension.

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Author Biographies

Mario Fernandes da Silva, Universidade Anhembi Morumbi Serviço Social do Comércio de São Paulo (SESC)

Possui graduação em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física de Jundiaí. Mestre em Hospitalidade pela Universidade Anhembi Morumbi. Atualmente é gerente adjunto - Unidade Santana - Serviço Social do Comércio - São Paulo, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão em esportes, lazer e cultura.

Luiz Octávio de Lima Camargo, Universidade Anhembi Morumbi / Universidade de São Paulo

Livre-Docente pela USP/EACH, doutor em Sciences de l`Education pela Univ.Sorbonne-Paris V (Rene Descartes), graduado em Comunicações/Jornalismo pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Socíólogo, com produção nas áreas de lazer, educação, hospitalidade, turismo e animação sociocultural. Foi coordenador do Programa de Mestrado em Moda, Cultura e Arte do Centro Universitário SENAC de São Paulo. Atualmente, é membro docente do Programa de Mestrado em Hospitalidade da Univ.Anhembi Morumbi e docente do Bacharelado em Lazer e Turismo da EACH-USP. Suas pesquisas no momento acontecem em torno de duas palavras-chave: turismo e hospitalidade.

Marielys Siqueira Bueno, Universidade Anhembi Morumbi

Possui graduação e Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Bernardo Sayão (1969), mestrado em Antropologia pela Universidade Federal de Goiás (1976) e doutorado em Sociologia pela Universidade de São Paulo (1988). Diplôme de Études approfondies en Anthropologie sociale. Université René Descartes - Paris V. Diplôme de Études Approfondies en Cinéma Anthropologiques. Unversité Nanterre - Paris X. Atualmente é professor da Universidade Anhembi Morumbi. Tem experiência na área de Antropologia, atua principalmente nos seguintes temas: hospitalidade, dádiva, festa, comensalidade e turismo

Published

2014-03-30

How to Cite

Silva, M. F. da, Camargo, L. O. de L., & Bueno, M. S. (2014). The thesis and dissertation production on cultural centers. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 8(1), 78–98. https://doi.org/10.7784/rbtur.v8i1.610