Tourism as a promoter and protagonist of learning in educating cities (AICE)

looking at ways to implement its principles

Authors

  • Francielle de Lima Universidade Federal Do Pampa (Unipampa), Jaguarão, RS, Brasil.
  • Luciane Todeschini Ferreira Universidade De Caxias Do Sul (UCS), Caxias do Sul, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2190-2305

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v18.2902

Keywords:

Essentially Pedagogical Tourism, Educating Cities, Theoretical approaches, Public tourism policies with a pedagogical bias

Abstract

In the search to theoretically and pragmatically advance beyond the results of the master's thesis, in which reflective inroads were made on the binomial “Pedagogical Tourism”, which led to the construction of a concept of tourism pedagogically perspective, that is, in which the pedagogical dimension is constitutive of the essence of tourism, we sought to associate the concept of Essentially Pedagogical Tourism (TEP) with Educating Cities (CE) – understood under the scope of the Letter of Educating Cities and the Asociación Internacional de Ciudades Educadoras (AICE), in order to question whether this pedagogical dimension intrinsic to tourism could expand the very conception of CE in the achievement of its principles. This article aims at proposing and analyzing the perspective of the pedagogical dimension intrinsic to tourism in the concept of CE (in the delimited scope), presenting possible paths. The research is defined, in form and content, as an essay regarding the intended theorizations and interpretative approximations. Among other reasons, within the scope of the research and its theoretical and methodological limits, the pedagogical essentiality intrinsic to tourism allows it to be a protagonist and promoter of learning in Educating Cities and, with this, expand the scope of the reached audience (no longer restricted to school) and better meet the principle of inclusion expressed in the Letter. And a possible way to achieve these objectives could be through public tourism policies with a pedagogical bias.

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Author Biographies

Francielle de Lima, Universidade Federal Do Pampa (Unipampa), Jaguarão, RS, Brasil.

É doutora, mestre e bacharel em Turismo e Hospitalidade pela UCS (respectivamente, 2022, 2014 e 2010). Atua como Professora Adjunta do Magistério Superior na Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, no Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Turismo - Jaguarão/RS, desde 2016. Integra o Núcleo e os Grupos de Pesquisa: Desenvolvimento Humano e Social, Linguagem e Processos Educacionais (CNPQ) e HoSt - Rede de Estudos em Hospitalidade (CNPq/UFF). É membro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo - ANPTUR. Como pesquisadora, atua na área de Turismo, dedicando-se especialmente aos seguintes temas: Educação, Hospitalidade, Cidade Educadora, Gestão e Políticas Públicas. Coordena a pesquisa intitulada "Turismo essencialmente pedagógico, Cidades Educadoras e Hospitalidade: um percurso metodológico de (re)formulação de políticas públicas de turismo com vistas ao desenvolvimento humano e social (TEPHCE)". Contribuições: Concepção da pesquisa; Revisão da literatura; Coleta de dados; Análise de dados; Discussão.

Luciane Todeschini Ferreira , Universidade De Caxias Do Sul (UCS), Caxias do Sul, RS, Brasil.

Professora da Universidade de Caxias do Sul (UCS), desde 1995. Doutora em Letras (2009) – Área de Concentração: Estudos da Linguagem/ Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Mestre em Comunicação e Semiótica –PUC/SP (2000). Atua no Programa de Pós-Graduação em Turismo e Hospitalidade, desenvolvendo pesquisas na área e intersecção entre Turismo e Hospitalidade, Turismo e Educação, Turismo, Hospitalidade e Educação e Turismo Literário. É coordenadora do Núcleo de Pesquisa “Turismo: Desenvolvimento Humano e Social, Linguagem e Processos Educacionais” (CNPq) e do Grupo de Hospitalidade (Hospitur) da Universidade de Caxias do Sul. Contribuições: Concepção da pesquisa; Análise de dados; Discussão.

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Published

2024-04-30

How to Cite

Lima, F. de, & Ferreira , L. T. (2024). Tourism as a promoter and protagonist of learning in educating cities (AICE): looking at ways to implement its principles. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 18, 2902 . https://doi.org/10.7784/rbtur.v18.2902

Issue

Section

Articles - Tourism and Society