Travel souvenir

meaning, motivation and determinant attributes of the gift-giving action for the brazilian traveler

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2613

Keywords:

Consumption behavior, Gift-giving, Meaning, Motivation, Travel Souvenir

Abstract

Gift-giving as a consumption behavior and relevant action has been studied since the 1970's. Despite this, it is clear the need for further understanding about the real motivations that lead people to engage in such an action. Therefore, the purpose of this research was to verify in which way the meaning and the motivations for the gift-giving action relate to the determinant attributes of souvenirs’ purchase decision for the Brazilian consumers while on a trip. For that, aspects such altruism, obligation, guilt, expectation and reciprocity were considered. Data collected by an online survey amongst a total sample of 654 respondents were analyzed through Structural Equation Modeling (SEM) in order to test the theoretical model proposed. The results pointed to the existence of a relationship between the Brazilian traveler's motivation to give gifts and the attributes displayed by the travel souvenirs, as well as these with the meaning attributed to the situation. Finally, it was also found that the motivation for the Brazilian traveler to give gifts is directly influenced by the meaning that the act represents to him/her.

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Author Biographies

Anderson Gomes de Souza, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, PE, Brasil.

Doutor em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPAD) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Docente do Programa de Pós-Graduação em Hotelaria e Turismo (PPHTur/UFPE). Contribuições: Concepção da pesquisa, revisão da literatura, coleta de dados e discussão dos resultados.

José William de Queiroz Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, Brasil.

Mestrando em Turismo pelo Programa de Pós-Graduação em Turismo (PPGTUR) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Contribuições: Revisão da literatura, análise de dados e discussão dos resultados.

Marconi Freitas da Costa, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil.

Doutor em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade de São Paulo (FEA/USP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPAD/UFPE). Contribuições: Análise de dados e discussão dos resultados.

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Published

2022-07-21

How to Cite

Souza, A. G. de, Barbosa, J. W. de Q., & Costa, M. F. da. (2022). Travel souvenir: meaning, motivation and determinant attributes of the gift-giving action for the brazilian traveler. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 16, 2613. https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2613

Issue

Section

Articles - Tourism Management