Performance indicators used by hotel companies in the city of Braga / PT in the light of the balanced scorecard

Authors

  • Marcleide Pederneiras Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9092-807X
  • Robson do Vale Silva Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8084-3512
  • Paula Dutra Leão de Menezes Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.
  • Jonathan Muniz Soares Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2331

Keywords:

Hotel enterprises, Performance Indicators, Empresas hoteleiras. Indicadores de Desempenho. Balanced Scorecard.

Abstract

This research aimed to know and analyse the performance indicators used by hotel enterprises in the city of Braga/PT, identifying how they are used in light of the Balanced Scorecard indicator. A bibliographic research was carried out, with the purpose of bringing to light what has already been explored in specialized literature and a field survey was also carried out, which used as a data collection tool a questionnaire applied to hotel managers sent by e-mail, which included the presentation of the survey, the invitation to participate and the link to the questionnaire. The sample consisted of the hotel companies in the category of 2, 3, 4 and 5 stars totaling 21 hotels. The data was compiled and tabulated in the EXCEL spreadsheet and converted into an archive compatible with the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). It was concluded that 81% of the responding hotels use a Performance Measurement System (PMS) and that part of these (56.1%) uses a performance system with indicators calculated through EXCEL and in all the hotel companies surveyed meetings are held to discuss performance. The most used indicators are the financial ones (profitability, total revenue and billing - value) and in the non-financial indicators, the most used are the ones of customer satisfaction and loyalty to customers.

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Author Biographies

Marcleide Pederneiras, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Professora da Universidade Federal da Paraíba/Departamento de Turismo e Hotelaria, João Pessoa, Paraíba – Brasil e Professora Permanente do Mestrado Profissional em Administração Pública da UFCG – PROFIAP. Pós-Doutorado em Contabilidade, Doutorado em Administração, Mestrado e Graduação em Contabilidade

Robson do Vale Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Graduando na Universidade Federal da Paraíba – João Pessoa, Paraíba – Brasil. Departamento de Turismo e Hotelaria, João Pessoa, Paraíba – Brasil

Paula Dutra Leão de Menezes, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Professora do Departamento de Turismo e Hotelaria (DTH) - CCTA -UFPB - João Pessoa - PB. Doutora em Humanidades y Artes (Educação) pela Universidad Nacional de Rosario (UNR).

Jonathan Muniz Soares , Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Bacharel em Hotelaria pela Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil. Departamento de Turismo e Hotelaria, João Pessoa, Paraíba – Brasil

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Published

2022-01-11

How to Cite

Pederneiras, M., Silva, R. do V. ., Menezes, P. D. L. de ., & Soares , J. M. . (2022). Performance indicators used by hotel companies in the city of Braga / PT in the light of the balanced scorecard. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 16, 2331. https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2331

Issue

Section

Articles - Tourism Management