The Regional System of Innovations of the Electric Trio and the promotion of tourism in Salvador-BA: from Fubica to the imagery of cyberculture
DOI:
https://doi.org/10.7784/rbtur.v14i1.1665Keywords:
Electric trio, Regional system of innovations, Collective memory, Tourism competitiveness, Local development.Abstract
The creation and re-signification processes of the electric trio and the musical production of Salvador, capital of Bahia, invite to reflect on the Regional Innovation System and its relation with the tourist competitiveness of the destination, considering economic, technological development, social behavior and collective memories. Due to this problematization, the objective is to identify specificities of the Regional System of Innovations around the electric trio; establish its relationship with the tourist competitiveness of Salvador; and discussing aspects that influence innovation processes. It is a qualitative research, guided by the critical-dialectical method, emphasizing historical materialism through bibliographic and documentary sources, as well as participatory observation. The attributes of the SRI approach, defined by Hall and Williams (2008), are used as structuring reference of the approach. It can be seen that the SRI of the Trio Elétrico represents a successful phenomenon defined by an evolutionary line of innovations formed by the conjunction between creativity of social actors, collective memory, technological development, local culture and public policy. These factors define a genuine territorial identity difficult to reproduce in other localities. In addition, they promote prevailing activities for tourism competitiveness and local development such as generation of business, production of specific knowledge and articulation between institutions and social actors.
Downloads
References
Araújo, G. (2009). Conheça o novo trio da Ivete Sangalo. Globo.com. Publicado em 09/02/2019. Disponível em:http://g1.globo.com/Carnaval2009/0,,MUL993339-16634,00-CONHECA+O+NOVO+TRIO+DE+IVETE+SANGALO.html. Acesso em 03 de dezembro de 2016.
Backstage. (2016). Um triatro sobre rodas. Daniela Mercury no Carnaval de Salvador. Disponível em: http://www.backstage.com.br/newsite/ed_ant/materias/173/Um%20Triatro%20sobre%20rodas.htm. Acesso em 02 de dezembro de 2016.
Bahia Econômica (2018). IBGE: Salvador é a cidade mais negra do Brasil. Publicado em 19/11/2018. Disponível em: http://bahiaeconomica.com.br/wp/2018/11/19/ibge-salvador-e-a-capital-mais-negra-do-brasil-e-tambem-onde-esta-maior-desigualdade-salarial-entre-brancos-e-pretos/. Acesso em 03 de maio de 2019.
Beni, M. C. (2017). Entendendo o novo turismo na economia colaborativa e compartilhada. A evolução tecnológica e os impactos na gestão estratégica e no marketing de Turismo: e-Tourism. São Paulo: Associação Nacional de Pesquisa em Turismo.
Bignami, R. (2002). A imagem do Brasil no turismo. Construção, desafios e vantagem competitiva. São Paulo: Aleph.
Bochicchio, R. (2006). Década de folia e suor. Jornal A Tarde. Publicado em 22/01/2006. Disponível em: http://atarde.uol.com.br/bahia/salvador/noticias/1256890-decadas-de-folia-e-suor/. Acesso em 19 de fevereiro de 2019.
Bolshaw, M. (2008). A psicologia cognitiva e a natureza do insight. Brilho eterno de uma mente sem lembrança. Ideias, pensamentos, pesquisas, filmes, textos e reflexões sobre a cognição. Publicado em 05/08/2018. Disponível em: http://martabolshaw.blogspot.com.br/2008/08/psicologia-cognitiva-e-natureza-do.html/. Acesso em 25 de novembro de 2016.
Camargo, M. (20017). Marketing de conteúdo e a ressignificação cultural através das bicicletas do Itaú. Temática. Ano XIII, n. 08. Agosto. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica. Acesso em 03 de maio de 2019
Castro, A. A. (2009). Carnaval soteropolitano: diversidade cultural e turismo. Patrimônio: Lazer & Turismo, 6(7), jul.-ago.-set. 1-18.
Clube do Hardwere. (2011). Novo Trio elétrico da Ivete. Disponível em: http://www.clubedohardware.com.br/forums/topic/823991-novo-trio-el%C3%A9trico-da-ivete/ . Acesso em 03 de dezembro de 2016.
Costa, M. B. F. (2017). Tecnologia, cultura e turismo. Potencialidades e complexidades de Porto Seguro-BA na era da cibercultura. Mauritius: Novas Edições Acadêmicas.
Dencker, A. (1998). Métodos e técnicas de pesquisa em turismo. São Paulo: Futura, 1998.
Eagleton, T. (2005). A ideia de cultura. São Paulo: Unesp.
Folha de São Paulo (2008). Música Brasileira – 1990 a 1999. Disponível em: http://polls.folha.com.br/poll/0831005/results/. Acesso, em 03 de dezembro de 2016.
Halbwachs, M. (1990). A memória coletiva. São Paulo: Centauro.
Hall, M. & Williams, A. M. (2008). Tourism and innovation. Canada: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203938430
Hall, S. (2003). A identidade cultural na pós-modernidade. T. Thomaz Souza; G. Lopes Louro (Trad) (7 ed). Rio de Janeiro: DP&A.
Ibahia (2018). Bahia lidera desigualdade de renda no país; salários para homens, brancos e idosos aumentam, aponta IBGE. G1. Disponível em: https://g1.globo.com/ba/bahia/noticia/bahia-lidera-desigualdade-de-renda-no-pais-salarios-para-homens-brancos-e-idosos-aumentam-aponta-ibge.ghtml. Acesso em 03 de maio de 2019
Ibahia (2019). Daniela Mercury, Xandy e Marcio Victor participam da abertura do Carnaval. Ibahia, Salvador. Disponível em: https://www.ibahia.com/carnaval/detalhe/noticia/daniela-mercury-xanddy-e-marcio-victor-abrem-carnaval-no-campo-grande/. Acesso em 21 de fevereiro de 2019.
Le Goff, J. (1994). Memória. In: História e Memória. Campinas: Unicamp.
Lemos, A. (2002). Cibercultura. Tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina.
Martins, G. de A. (1994). Manual para elaboração de monografias e dissertações. (2 ed). São Paulo, Atlas.
Martins, H. (2018). Número de foliões em Salvador foi 20% maior do que em 2017. Jornal A Tarde. Publicado em 14/02/20148. Disponível em: http://atarde.uol.com.br/carnaval/noticias/1935993-numero-de-folioes-em-salvador-foi-20-maior-do-que-em-2017/. Acesso em 14 de janeiro de 2019.
Mazaro, R. (2018). Outside in, inside out: tourism competitiveness and brazilian strategy analysis. Journal of Tourism Management Research. 5(1), 68-80. https://doi.org/10.18488/journal.31.2018.51.68.80
Medeiros, F. B. & Castro, C. A. (2007) Cidade e seus souvenires: O Rio de Janeiro para o turista ter. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo. 1(1), 34-53. https://doi.org/10.7784/rbtur.v1i1.78
Mercado Iaô Fabrica Cultural (2014). https://www.facebook.com/MercadoIao/. Acesso em: 30 nov. 2016.
Mídia Ninja (2019). Caetano Veloso entrevista Daniela Mercury. [You Tube]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3hawVyRLHuw/. Acesso em 21 de fevereiro de 2019.
Moreno, S. (2016). Salvador recebe o título de Cidade da Música da Unesco. Agência Brasil. Salvador. Publicado em 01/06/2016. Disponível em: http://agenciabrasil.ebc.com.br/cultura/noticia/2016-06/salvador-recebe-titulo-de-cidade-da-musica-da-unesco/. Acesso em 17 de fevereiro de 2016.
Moura, A. M. (2009). A fotografia numa pesquisa sobre a história do carnaval de Salvador. Domínios da imagem, Londrina, 3(5), 109-122.
Moura, M. A. (2001) Carnaval e baianidade: arestas e curvas na coreografia de identidade no carnaval de Salvador. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura). Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporânea, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia.
Natividade, P. (2016). Prefeitura lança Verão de Salvador em São Paulo com mais de 60 festas. Correio da Bahia. Publicado em: 18/11/2016. Disponível em: https://www.correio24horas.com.br/noticia/nid/prefeitura-lanca-verao-de-salvador-em-sao-paulo-com-mais-de-60-festas/. Acesso em 5 de dezembro de 2016.
Nora, P. (1993). Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, 7-28.
Oliveira, C. M. e Campos, M. de F. H. (2014). Axé music em Salvador (BA): conceito, identidade e mercado. Revista Digital Arte. 12(15), 1-14.
Pequenas Empresas & Grandes Negócios (2019). Formalização de pequenos negócios ligados ao carnaval cresceu 312% nos últimos sete anos. MEI. Pequenas Empresas & Grandes Negócios. Disponível em: https://revistapegn.globo.com/MEI/noticia/2019/02/formalizacao-de-pequenos-negocios-ligados-ao-carnaval-cresceu-312-nos-ultimos-sete-anos.html/. Acesso em 15 de fevereiro de 2019.
Perez, C. (2016). A mediação local: empreendedorismo, inovação e criatividade comunicacional. Seminário Internacional sobre Comunicação e Cidadania, promovido pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, 16 a 18 de novembro.
Projeto Pracatum (2016). Apresentação. Disponível em: http://www.pracatum.org.br/apresentacao/. Acesso em 30 de novembro de 2016.
Projeto Instituto Sol da Liberdade (2016). http://www.danielamercury.com.br/. Acesso em 30 de novembro de 2016.
Revista Fórum (2019). Daniela Mercury dá “aula” sobre Lei Rouanet, Carnaval e economia a Bolsonaro. Revista Fórum. Publicado em 05/03/2019. Disponível em: https://www.revistaforum.com.br/daniela-mercury-da-aula-sobre-lei-rouanet-carnaval-e-economia-a-bolsonaro/. Acesso em 12 de março de 2019. Publicado em 05 de março.
Salvador da Bahia. (2019). Carrinho do café vai virar mini trio no carnaval de 2019. Salvador da Bahia. Disponível em: https://www.salvadordabahia.com/eventos/visitssa-carrinho-de-cafe-vai-virar-mini-trio-no-carnaval-2019/. Acesso em 15 de fevereiro de 2019.
Silva, S. K. M. da & Alves, M. L. B. (2014). Fotografias da “Cidade Sol”: um registro de revelações e ocultações. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo. São Paulo, 8(3), 456-475. https://doi.org/10.7784/rbtur.v8i3.807
Simões, M. de L. N. (1998). As razões do imaginário. Comunicar em tempo de revolução 1960-1990 – A ficção de Almeida Faria. Salvador: FCJA; UESC.
Tribuna da Bahia. (2016). Carrinhos de café desfilam no Comércio. Tribuna da Bahia. Salvador. Disponível em: http://www.tribunadabahia.com.br/2013/03/27/carrinhos-de-cafe-desfilam-no-comercio/. Acesso em 02 de dezembro de 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).