Impacts of Volvo Ocean Race - Itajaí Stopover: a post-event analysis of the perception of the residents of the city of Itajaí (SC)

Authors

  • Josy Vieira Universidade do Vale do Itajaí (Univali)
  • Carlos Marcelo Ardigó Universidade do Vale do Itajaí (Univali)
  • Hans Peder Behling Universidade do Vale do Itajaí (Univali)

DOI:

https://doi.org/10.7784/rbtur.v12i3.1437

Keywords:

Sports and Sporting Events. Nautical Tourism. Event Impact. Residents.

Abstract

Volvo Ocean Race (VOR) is a worldwide mega event, with potential to attract public and investors to the different countries that host it, being an important attraction for nautical tourism. After 2012/2013 and 2014/2015 editions, and just about to host one of the 2017/2018 season events, this study aimed to analyze the perception of the residents of the city of Itajaí (SC), after the Itajaí Stopover (event reception in the city), relating to the economic, sociocultural and environmental impacts generated by VOR. The applied method followed a descriptive alignment, with data predominantly quantitative and survey procedure applied to a non-probabilistic sample of 484 cases. For the analysis, besides basic descriptive statistics, the ANOVA test was applied to identify average differences between the different respondent profiles. The results showed that for most residents, VOR had positive impacts, independently of the proximity level of their households to the Villa hosting the Itajaí Stopover. Gender, age, instruction and income groups also tend to perceive distinctly the analyzed variables and dimensions.

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Author Biographies

Josy Vieira, Universidade do Vale do Itajaí (Univali)

Graduação em Turismo e Hotelaria (2007), graduação em Administração com Ênfase em Marketing (2011) Mestrado pelo Programa de Mestrado Profissional em Administração – Gestão, Internacionalização e Logística (PMPGIL) pela Universidade do Vale do Itajaí (2018). Tem experiência profissional em planejamento, organização, controle e assessoria nas áreas de recursos humanos, financeiro, comercial, compras e marketing, no segmento de administração pública e privada.

Carlos Marcelo Ardigó, Universidade do Vale do Itajaí (Univali)

Prof. do Programa de Pós-graduação em Turismo e Hotelaria (PPGTH) e do Programa de Mestrado Profissional em Gestão, Internacionalização e Logística (PMPGIL) da Univali, e do curso de Graduação em Administração

Hans Peder Behling, Universidade do Vale do Itajaí (Univali)

Doutor em Ciências da Linguagem (UNISUL/2013), Bolsista PDSE-CAPES (Université de Montréal/2012), Mestre em Ciências da Linguagem (UNISUL/2006), Especialista em Gestão Estratégica de Negócios (FURB-INPG/2001), Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda (FURB/1999). Atua na UNIVALI (Universidade do Vale do Itajaí) como professor no PMPGIL (Programa de Mestrado Profissional em Administração - Gestão, Internacionalização e Logística), como coordenador e professor no Curso de Pós-Graduação em Marketing Criativo, e como professor no Curso de Graduação em Publicidade e Propaganda. Experiência de mercado na área de Marketing, Comunicação, Publicidade e Propaganda.

Published

2018-12-15

How to Cite

Vieira, J., Ardigó, C. M., & Behling, H. P. (2018). Impacts of Volvo Ocean Race - Itajaí Stopover: a post-event analysis of the perception of the residents of the city of Itajaí (SC). Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 12(3), 172–196. https://doi.org/10.7784/rbtur.v12i3.1437